Patrick de Jong (creative producer) over ‘zijn’
Sprookjes van De Haar

 

Patrick de Jong (45), is sinds 1993 actief als creative producer in de live entertainment industrie. Als uitvoerend producent was hij jarenlang (mede)verantwoordelijk voor de realisatie van meer dan 50 stadionconcerten in Nederland en België van onder meer René Froger, Frans Bauer, Toppers in Concert en De vrienden van Amstel Live. Als adviseur en regisseur werkte samen met Lionel Richie, Diana Ross, Ilse de Lange, Roxeanne Hazes, Lee Towers en Jeroen van der Boom. Vanuit het creatieve communicatiebureau Made in Mind werkt hij samen Martijn Ek en Marcella Heukels aan de online en offline storytelling van  bedrijven, organisaties, maar ook evenementen en voorstellingen. Daarnaast bedenken en produceren zij nieuwe entertainment formats en muziektheatervoorstellingen, waaronder de ‘Sprookjes van de Haar’.

De spanning in het kasteel was om te snijden. Iedereen hield elkaar in het oog. Wij ook. Toen gebeurden er twee dingen tegelijk… iemand in de slaapkamer van de barones sprak en de pupillen van de jonge toeschouwers in de kamer werden zo groot als maar kon. Alle ogen waren nu op haar gericht. Haar verhaal, háár sprookje kwam tot leven.

Tijdens de eerste ‘Sprookjes van de Haar’, alweer acht jaar geleden, bleek de barones al nachtenlang slecht te slapen door een erwt verstopt onder haar matras. Het  ‘spiegeltje aan de wand’ in weer een andere slaapkamer wees keer op keer de verkeerde persoon aan als ‘de mooiste van het land’. De huishoudster had zichzelf vervaarlijk geprikt aan het grote spinnenwiel en in de Balzaal droomde de poetsmeid van een groot feest met dansende prinsen en prinsessen. En wie de keuken binnenstapte ontmoette de olijke kokkin die de lekkerste taartjes aan het bakken was voor een zieke oma ergens diep in het bos.

Downtown Abbey

Enkele maanden eerder werd ons de vraag gesteld ‘een extra beleving te bedenken’ voor in de  kerstvakantie. In die tijd zaten miljoenen kijkers wekelijks aan de buis gekluisterd voor de afleveringen van de populaire televisieserie Downtown Abbey. Wij ook. De bewoningsgeschiedenis van Kasteel de Haar had veel overeenkomsten met de ontwikkelingen uit deze televisieserie. Een rijke en adellijke familie, het bijzondere leven ‘upstairs’ en ‘downstairs’, maar ook de grote feesten met beroemdheden. In feite is Kasteel de Haar het ‘Downtown Abbey’ van de lage landen. Wat als je daar nu de verhaallijnen uit bekende sprookjes aan toevoegt…? Aldus geschiedde. Het vormde de basis van een jarenlange samenwerking tussen het team van Kasteel de Haar en de creatieve ‘storytellers’ van Made in Mind.

Het eerste script werd een vindingrijke combinatie van fictie en non-fictie. Een familiesaga over baronnen en baronessen, vreemde buitenlandse gasten en een wat klunzig kasteelpersoneel. Giet hierbij nog wat smeuïge intriges, een dosis geheimdoenerij en last but not least een verrassende afloop en je hebt alle ingrediënten voor een regelrechte kasteel-blockbuster.

Niets is wat het lijkt bij de Sprookjes van De Haar

Net als in sprookjes zijn de dingen vaak niet wat ze op het eerste gezicht lijken. Daarom werden de jonge bezoekers door de sprookjesfiguren om advies gevraagd bij het vinden van oplossingen. Door alle verhalen en zeker ook het spel van de enthousiaste acteurs en actrices, groeiden de ‘Sprookjes van de Haar’ uit tot een jaarlijks eerbetoon aan de fantasie. Precies waar ook de oorspronkelijke adelijke kasteelbewoners zo dol op waren, getuige de vrolijke en nietsverhullende archieffoto’s van hun jetset bestaan.

Achter de schermen bleek het organiseren van ‘sprookjesrondleidingen’ geen eenvoudige opgave. Als een militaire operatie werden ieder uur met grote precisie talloze bezoekersgroepen onder aanvoering van een gids door het kasteel geloodst. Van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat stond het publiek rijendik voor de poorten. Overal hoorde je ‘kilometers’ aan vrolijkheid en plezier, onderwijl de acteurs en actrices in de verschillende kamers werden opgejaagd om de scènes toch vooral kort en bondig op te voeren, tot wel acht keer per uur! Op piekmomenten ontstond zowel buiten als binnen het kasteel zelfs een heuse filevorming. In het eerste jaar rekenden we heel voorzichtig op drieduizend bezoekers, het werden er uiteindelijk meer dan zevenduizend!

In de opvolgende jaren was de grootste uitdaging om telkens nieuwe sprookjes en nieuwe karakters met aansprekende verhaallijnen te bedenken. Immers, je wilt ieder jaar opnieuw de bezoekers verrassen. Na zes succesvolle edities werd het tijd voor een nieuwe formule. Aan de hand van een speurboekje kunnen de bezoekers op verschillende plekken in het kasteel aanwijzingen ontdekken die verwijzen naar een vrolijk en muzikaal slotakkoord; namelijk een spetterende kasteelshow.

Hans & Grietje

Net als zeven jaar geleden lieten we ons hierbij opnieuw inspireren door Engeland. Ditmaal niet door een  televisieserie, maar door de beroemde pantomime-voorstellingen die gedurende de kerstperiode in Londen opgevoerd worden. Wie de term ‘pantomime’ of afgekort ‘panto’ leest, zou kunnen denken dat het een stille theatervoorstelling is, maar niets is minder waar! De huidige pantomime beeldt bekende kinderverhalen uit met een mix van zang, dans en hilarische rolwisselingen. Het is een eeuwenoude theatervorm en uiterst geschikt om in een kort tijdsbestek een afgerond verhaal te vertellen. Hiervoor werken we samen met professionele acteurs en actrices die ook rollen hebben gespeeld in bijvoorbeeld de musical Soldaat van Oranje of bij het befaamde Opera Zuid. De show van dit jaar is gebaseerd op het wereldberoemde sprookje van Hans & Grietje. Door de scriptschrijver is het sprookje voorzien van een flinke dosis humor en actualiteit. Bovendien zijn er bekende meezing-liedjes aan toegevoegd en is er veel interactie tussen het publiek en de acteurs. Het belooft een groot en hilarisch feest te worden op een niet-alledaagse plek, namelijk de tot min-theater omgebouwde kapel naast het kasteel.

Met een nog altijd groeiend aantal bezoekers zijn we trots dat de ‘Sprookjes van de Haar’ is uitgegroeid tot een jaarlijkse publiekstrekker met een landelijke aantrekkingskracht. Twee weken per jaar wanen we ons als één grote sprookjesfamilie dat mag verblijven en werken in het mooiste kasteel van ons land. Zelfs na zeven jaar hebben ‘De sprookjes van de Haar’ aangetoond dat, ondanks alle afleidingen van deze tijd, met social media, Netflix of Nintendo’s switch, het als gezin ontdekken, ervaren en beleven van fantasie nog altijd het meeste plezier brengt. Dat sprookjes bestaan hoeven we niet meer uit te leggen. Je hoeft er ook niets voor te doen, behalve gewoonweg je eigen fantasie zijn beloop laten. Wat ons betreft kun je dat nog vele jaren beleven bij de sprookjes in Kasteel de Haar!