Rijtuigenproject

Calèche vóór en ná

Lange verhalen halen het niet bij de plaatjes van vóór en ná de restauratie van de Calèche van Kasteel de Haar. Het topstuk is namelijk klaar! En daarmee is het derde rijtuig van het kasteel weer toekomstbestendig en toonbaar, plat gezegd, het is een verbluffende schoonheid waar we van mogen gaan genieten.

Aardig weetje: het is een rijtuig zonder koetsier. Hoe dat werkt? Het wordt gereden met een vierspan, waarbij er twee postiljons die op de linker-paarden zitten. ‘A la Daumont’ heet dat. Dat heeft twee voordelen: de passagiers in het rijtuig kijken niet op tegen een bok – waar normaliter een koetsier op zit – en het publiek langs de kant van de weg kan de passagiers goed bewonderen.

Nog een aardig weetje: deze Calèche is gebouwd bij Mühlbacher, in de 19e eeuw de oudste en meest exclusieve rijtuigfabrikant van Parijs. Dat maakte het in zijn tijd al een duur ding. Door de achtvoudige vering (‘a huit ressorts’) pakte de rekening nog hoger uit en wat dit rijtuig helemaal onbetaalbaar maakte voor een normale sterveling is de opengewerkte kast ‘a jour’. Dat laatste had zelfs de Crème Calèche van Koningin Wilhelmina niet en we mogen daarom, zeker door de originele toestand, stiekem best fluisteren dat Kasteel de Haar de meest bijzondere Calèche van Nederland heeft.

Maar genoeg gekletst: kijk en geniet!

De vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel De Haar. Dit project is mede mogelijk gemaakt door VZW Pater David, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Bonhomme Tielens, VSB Fonds, Mondriaan Fonds en Stichting kasteel de Haar. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.